Hånd tager fat om pulsen

Du kan faktisk træne din puls op. Din puls er af stor betydning, når du skal dyrke motion. Du er i hvert fald ikke i tvivl om din puls’ kapacitet, når du bliver forpustet og stakåndet.

Dit hjerte og dine lunger og hele systemet bliver også stærkere, når du træner.

Styrketræning og pulstræning går ofte hånd i hånd, for de træner gensidigt hinanden, når du dyrker motion.

Hvad er pulstræning?

Pulstræning foregår, når du arbejder ved høj intensitet. Dermed stiger din puls. Jo bedre din vejrtrækning er til at følge med, når du træner, des bedre er din puls.

Pulstræning går kort sagt ud på at træne sin vejrtrækning op til at kunne følge bedre med, når du træner hårdt. Man taler om, at du har et træningspotentiale inden for din pulsreserve.

Hvordan udregner man pulsreserven?

Man skelner imellem maksimalpulsen og hvilepulsen, når man regner pulsreserven ud. De to tal skal trækkes fra hinanden. Det resultat, du får, er din pulsreserve.

Når du er i god fysisk form, vil din hvilepuls typisk være til den lavere side. Dermed bliver din pulsreserve større. Det er den, du kan udnytte, når du skal øge din træningsintensitet.

Inde på Sejegadgets.dk kan du læse meget mere om, hvordan pulsen har indflydelse på din træning – og omvendt.

Hvis du øger dit træningsprogram bare lidt hver dag, så vil du over tid kunne opnå en stærkere puls.

Få høj puls hver dag

Du skal helst kunne nå en høj puls hver dag. Det behøver ikke at være særlig længe, bare du bevæger dig på et niveau, hvor din puls stiger – og altså gerne hver dag.

Det kan ske ved, at du er til træning. Det kan også være bevægelse i det daglige. Når du for eksempel cykler eller går på trapper, er det god træning.

Gør du det, så øger du dels din styrke og dels din kondition. Når man taler om at være i god form, så betyder det oftest at kunne præstere fysisk uden at blive alt for forpustet.

Det kan for eksempel være at kunne løbe i længere tid eller at kunne gå op ad mange trapper uden at blive stakåndet, alarmerende rød i hovedet og pruste.

Det kan godt være, at du sagtens kan det nu, men du skal jo også gerne kunne det, når du bliver både lidt og meget ældre. Og det kan trænes op. Du kan jo lige så godt begynde nu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *